Rezervovat
menu
Všímavé jedení
05. 02. 2020

Nový rok je v plném proudu a my si užíváme cvičení s novou dávkou energie a nadšení. Vy také?

Nebo jste se dokonce rozhodli se začátkem ledna 2020 něco změnit? Super nápad! Pokud třeba začínáte makat na shození pár kil a úpravě jídelníčku, rozhodně dočtěte dokonce nový článek naší nutriční terapeutky Libušky. Prozradí vám, co to je a jak pomáhá takzvané „VŠÍMAVÉ JEDENÍ“.

O co jde?

Všímavé jedení je relativně nový pojem a pomůže vám při redukci hmotnosti. A lze ho uplatnit i v další (a možná náročnější) fázi – v nenabrání již shozených přebytečných kilogramů zpět.

Pojem všímavé jedení je definován jako „uvědomování si přítomného okamžiku věnováním pozornosti této chvíli, bez souzení sama sebe.“


Znáte to, uspěchaná doba a nekonečný kolotoč: Práce, domácnost, koníčky, děti, rodina… Honem honem, ať vše stihnu, vždyť den má jen 24 hodin!! Uf…. A právě v této rychlosti se stalo z konzumace jídla automatické chování. Však si sami zkuste vzpomenout, kolikrát jste v poslední době jedli u počítače, s telefonem v ruce, při sledování seriálu nebo u nějaké práce?

Přesně to jsou ty chvíle, kdy jíme nevšímavě, nebo jak se říká jen ze zvyku. Naskýtá se tedy otázka… Hrozí nějaká rizika, pokud budeme jíst nevšímavě? Hned vám na ni odpovím.

Pokud jíme nevšímavě, zvyšuje se nám riziko nadváhy a obezity. Co se s tím dá dělat? Jak tedy jíst všímavě?! Je to jednoduché. Hlavně buďte v klidu. Zhluboka se nadechněte a na chvíli na veškerý shon zapomeňte. Jíst všímavě znamená plně se soustředit na jídlo a věnovat mu absolutní pozornost. Schválně, chvíli se u jídla soustřeďte na to, co se vlastně děje a snažte se vnímat signály, které vám tělo dává. Například pocit hladu nebo pocit sytosti. Všímavé jedení pomáhá budovat zdravý vztah k jídlu. 

Všímavé jedení je založeno na několika principech:

  1. Jen vy víte, co potřebuje vaše tělo a mysl

    Jen vy sami nejlépe víte, jak se cítíte, zda jste sytí nebo hladoví. Naslouchejte těmto signálům!
  1. Své myšlenky a emoce používejte k tomu, abyste se informovali, ne trestali

    Nemá smysl si něco v jídle zakazovat nebo odpírat. Lepší je se zamyslet nad významem toho, co se kdy děje a proč. Tak jako bychom měli věnovat pozornost signálům, které nám tělo dává, tak je potřeba pozorovat, co nám říkají emoce. Někdy jsme ve stresu, někdy jsme jen smutní, cítíme se osamělí a sáhneme po jídle, protože máme těžší emoční období. Tak to je a můžeme to brát jako fakt. Anééébooó… si můžeme tuto skutečnost uvědomit. A vidíte! V tuto chvíli máte šanci se rozhodnout, zda sáhnete po čokoládě nebo si třeba půjdete zasportovat.
  1. Neexistují zakázaná jídla

    Jídla se liší svým složením a také energetickou hodnotou. Jsou jídla, která jsou energeticky bohatší, ale stále mějme na paměti, že neexistují zakázaná jídla (mluvíme o zdravých jedincích bez dietních omezení).
  1. Spoléhání na vůli vede k nespokojenosti a těžkostem

    Pokud se budeme snažit naslouchat svému tělu a také mysli, nebude potřeba ani pevné vůle. Ptejme se svého těla, co potřebuje.
  1. Vždy budete mít nějaký vztah k jídlu

    Od narození až do konce svého života nám dělá jídlo společníka. Vztah k jídlu si vytváříme od dětství a v pozdější době je jen na nás, zda tento vztah bude pozitivní nebo negativní. Záleží na tom, jak budeme k jídlu přistupovat. Je na vás, jestli se bude jednat pouze o zdroj energie a obživy nebo o cestu ke spokojenosti. 
  1. V každém soustu je radost

    S tímto bodem si položme otázku a zamysleme se nad sebou. Kdy naposledy jste jedli bez prohlížení sociálních sítí, bez televize, bez knihy? Kdy naposledy jste jedli jen tak bez okolních vlivů? Pokud jíte s telefonem či knihou v ruce, ochuzujete se o veškeré vjemy z jídla. V každém soustu je přece zážitek, tak proč si ho nedopřát? ????
  1. Váš život je mnohem víc než jídlo

    Jídlo nám slouží pro dočerpání energie a také nám přináší radost. Je ale nutné si uvědomit, že jsou i další důležité věci v našem životě. Zkusíte je najít a pojmenovat?

Jak začít

Dopracovat se k tomu jíst všímavě může být tak trochu umění. Umění se zastavit a opravdu se soustředit pouze na jídlo. Jíst všímavě se nenaučíme přes noc, jedná se o návyk, který je potřeba si osvojit, a to chvíli trvá. Pokud se hned teď vydáte na cestu, uděláte nejlépe! Vždyť k tomu nic není potřeba. Jen to, začít jinak přemýšlet.

Zpočátku si můžete dát cíl, zkusit sníst jedno jídlo v týdnu všímavě. Zkuste eliminovat všechny rušivé elementy (notebook, telefon, kniha, televize) a soustředit se pouze na jídlo. Ne nadarmo se říká, že jíme i očima, proto si vyhrajte s přípravou jídla, které bude lahodit nejen chuťovým pohárkům, ale také vašemu oku. Zařaďte barevné potraviny, vyberte si pěkné nádobí a nezapomeňte uklidit v okolí. Přesně to jsou kroky k tomu, aby nám jídlo i více chutnalo. Během jídla zkuste zapojit všechny (nebo alespoň většinu) smysly a snažte se zpomalit. Věřte tomu, že jídlo si budete opravdu více vychutnávat.

Tak co, zvládnete to? Držím vám palce.

Udělejte si z jídla opravdový zážitek. Výsledek za to stojí. ????

Autor: nutriční terapeutka Libuška Ch. 

 

Zdroje

Všímavé jedení. STOBklub – Zdravý životní styl a hubnutí s rozumem. [online]. Copyright © 2012 [cit. 07.09.2019]. Dostupné z: https://www.stobklub.cz/clanek/vsimave-jedeni/?fbclid=IwAR1yMBuaqcL0ZzJ41fdSYyMS6ewmBGa7ML_BO2cv4T2c7mpV1HlwBVPW97s

Mindful eating aneb jak jíst všímavě a s radostí. STOBklub – Zdravý životní styl a hubnutí s rozumem. [online]. Copyright © 2012 [cit. 07.09.2019]. Dostupné z: https://www.stobklub.cz/clanek/mindful-eating-aneb-jak-jist-vsimave-a-s-radosti/

6 principů všímavého jedení | STOB. [online]. Dostupné z: https://www.stob.cz/cs/6-principu-vsimaveho-jedeni

další články